Skyddsbarriärer – när du behöver stänga av en plats

07 april 2020
patrick pettersson
Skyddsbarriärer - när du behöver stänga av en plats

Vi människor har en förmåga att orientera oss och hitta närmaste vägen mellan två punkter. Inte minst för de förflyttningar vi gör ofta. Ta det här med pendlingen till jobbet. Oavsett du promenerar, cyklar, kör bil eller tar kollektivtrafiken så vill du resa effektivt. Du hittar vägen med förbundna ögon i princip och tar dig fram utan att tänka. Det är naturligt. Precis som det är helt normalt att bli irriterad på omläggningar och störningar under resan. 

 

Utan kompromisser

När flödet av trafik behöver stoppas eller ledas om är tydlighet en viktig faktor. Det ska inte råda någon tvekan om att det finns omständigheter som du måste anpassa dig till. Lättlästa instruktioner, varningsskyltar i rött och gult och rejäla stoppblock eller så kallade Skyddsbarriärer i Stockholm och i andra städer där stora byggen eller trafikprojekt så kräver. Det är bara att acceptera att du måste justera din resa en aning under en period. Inte bara förbipasserandes säkerhet utan även arbetsmiljö och trygghet för de som jobbar på själva arbetsplatsen ska garanteras genom detta. 

 

 

Suggor och nät

De så kallade betongsuggorna är kanske de mest kända av barriärer i stadsmiljön. Vi har sett dem sedan vi var barn. Tanken är att de ska stoppa både tunga fordon och fotgängare. Ibland är de kombinerade med ett nätstaket så att vi kan se in på projektet eller byggnationen som pågår. Något som är oväntat populärt har det visat sig vid stora infrastruktursatsningar som Citytunneln i Malmö och Metrobygget i Köpenhamn. Många som bodde i närheten tog dagliga promenader för att kika på lastbilar, grävmaskiner eller kranar. Just nu är det kanske Slussen-projektet i Stockholm som drar den största publiken? Det gäller att hålla sig uppdaterad om vilka vägar som hålls öppna, hur bussar och tunnelbana påverkas och när Guldbron väl är på plats.

Fler nyheter