Fler bud än någonsin

Vi har aldrig haft fler bud eller ett större behov av bud än vad vi har idag. Med “bud” åsyftas här inte sådana bud som läggs på objekt på auktioner, även om det antagligen är en kvalificerad gissning att även dessa slår i höjden i frekvens och antal med tanke på alla de digitala auktioner som finns tillgängliga globalt på internet. Nej, de bud som det här ska talas om är bud av den typen där någon får i uppdrag att leverera en produkt, ett meddelande eller någonting annat från en plats till en annan.  

 

Från krigsförklaring till pizzabud 

Genom historien har vi sett bud föra vidare krigsförklaringar, affärsförhandlingar och “pressmeddelanden” från kungar och kejsare i de gamla tiderna. Dessa bud finns naturligtvis kvar i viss mån på ett eller annat sätt, men buden har generellt fått lite andra uppgifter att göra i takt med att världen industrialiserats, moderniserats och digitaliserats. Idag flänger pizzabud omkring på sina cyklar, mopeder eller i sina bilar kors och tvärs över städer och byar för att leverera din mat till dig så snabbt som möjligt och så smidigt som möjligt. Du kan till och med beställa maten i en app och be budet lämna den utanför din dörr.  

 

 

Social distansering 

Du skulle säkert kunna få ditt pizzabud att leverera pizzan med en lyftkran om du bodde på högsta våningen och hissen är sönder och trappan obrukbar. Så långt går buden idag. Produkten ska fram till varje pris inom rätt utsatt tid. Idag är det naturligtvis inte bara pizzor som skickas med bud fram och tillbaka. Post och tidningar, lagerprodukter och blommor är också exempel på klassiska utdelningar som sker inom buduppdragen. I dessa tider, med virus som sprids världen över och vi uppmanas att minska sociala kontakter, får buden en ännu större betydelse i vårt samhälle.